Skolehaven

Skolehaven på Samsø skole udvikler sig år for år.

Det tager sin tid at give ny form og indhold til en mangeårig fodboldbane, når dem der arbejder i haven - er eleverne på skolen.
Vi har bygget et udekøkken (der snart er helt færdigt), en brændefyret pizzaovn af ler og et bålsted, hvor der ofte bliver lavet mad.

Vi fokuserer på at øge biodiversiteten. Vi har en have forbeholdt bier med boliger og blomster, og er netop ved at færdiggøre en rådnehave, et sted hvor små dyr og insekter kan bo i fred.

Vi har etableret et effektivt bladkompostsystem og bygget et afrikansk nøglehuls-kompost-bed, til alle æbleskrog og grøntsagsrester fra skolekøkkenet.

Vi har plantet frugttræer til fælles nydelse i fremtiden.

Klasser kan vælge at lave længerevarende forløb. I år har 4.kl. har bygget en pilehytte og har dyrket mange grøntsager. Fordybelsesholdene har flere gange besøgt permakulturhaven i Hårmark, til stor inspiration for alle. Spiringsforsøg i natur og teknologi havner i haven, så klassen også kan nyde høsten.

Traditionerne er ved at indfinde sig. F.eks planter alle 0.klasser solsikker i foråret. Frøene høstes af den kommende 0.kl, som så sår dem om foråret…………..

Fristedet og Klubben bruger haven til mange aktiviterer.

Skolehaven er udeskole, hvor alle sanser kommer i brug og hvor børn kan få jord under neglene og nyde bålmaden.

Skolehaven udvikler sig.

De næste tiltag er et stort bed med kartofler sat i tang, regnvandsopsamling og vand i haven til dyrene.