I juniorklubben har børnene, blandt mange andre tilbud, også mulighed for at spille digitale spil – enten i spillerummet på pc eller på PlayStation og Wii. Alle skærme vender ud i rummet, så de er synlige for de voksne.
Regler
- Der trækkes lod om spilletider hver dag. Der er en halv time pr. barn.
Der kan vælges mellem Computer, Playstation og Wii. Undtagelsesvis kan man få en halv time mere sidst på dagen. - Hver måned er der en spillefri uge.
- Der spilles kun spil, som personalet kender og kan stå inde for ud fra en samlet vurdering af spillets kvaliteter og sammenholdt med PEGI i øvrigt (se aldersgrænser – hvordan?)
- Online spilles kun de spil, der er aftalt. Der søges ikke på nettet efter andet.
- Youtube og Spotify er tilladt. Vi er opmærksomme på hvilken musik og hvilke videoer, der afspilles, samt vores opgave med at vejlede i brugen af disse medier.
Hvilke spil spiller vi?
De mest spillede spil er Black Hawk Down, Minecraft, Roblox og Fifa
Black Hawk Down (anbefalet aldersgrænse: 16 år)
Black Hawk Down er et ”first person shooter” (FPS), der foregår i forskellige baner, hvor spilleren indtager rollen som terrorist eller Delta force. Dette vil i bund og grund sige røvere og politi. Banerne kan indeholde forskellige mål for sejr. I banen ”Arms Race” gælder det fx om at komme igennem alle våbnene hurtigst muligt. I denne bane er samarbejdselementet ikke i højsædet, men til gengæld kræver banen større spilforståelse og taktisk overblik.
Pædagogiske overvejelser:
- Samarbejde
- Taktisk overblik og forståelse
- Kommunikation
- Det sociale element
- Bedre reaktionsevne
- Hurtigere finmotorik
- Øje til hånd koordination
Bekymringer:
Da Black Hawk Down er et skydespil, er vi opmærksomme på, at der forekommer episoder med voldelige og dødelige elementer. Vi oplever dog ikke dette, som værende hovedtemaet i spillet. Desuden er den spillede udgave fra 2004 – 2006 så grafisk primitiv, at det virker mindre virkelighedstro.
Minecraft (anbefalet aldersgrænse: 7 år)
Minecraft er et sandkasse-computerspil, hvor spilleren styrer en virtuel figur. Figuren kan konstruere bygninger, opfinde kreationer og bygge kunst og angribe andre spillere, enten alene eller i samarbejde med andre. Det overordnede mål i spillet er, at samle ressourcer og bygge ting, bygninger, eller hvad spilleren finder på, for at overleve monstrene, der kommer frem i mørket.
Pædagogiske overvejelser:
- Samarbejde
- Kreativ udfoldelse
- Taktisk forståelse
- Brugen af fantasien
- Forståelse af materiel udvikling
- Kreere
- Digital socialisering
Bekymringer:
Vi har umiddelbart ingen bekymringer angående Minecraft. Skulle disse forekomme hos forældre eller andre interessenter, opfordrer vi til, at man henvender sig til personalet, så dette kan tages op på et personalemøde.
Roblox (anbefalet aldersgrænse 7 år)
ROBLOX er et online multiplayerspil for børn og voksne. Roblox startede i 2006 og havde i 2018 over 635 millioner spillere. Roblox er en online virtuel legeplads og værksted, hvor børn i alle aldre trygt kan interagere, skabe, have det sjovt og lære.
Pædagogiske overvejelser:
- Samarbejde
- Kreativ udfoldelse
- Taktisk forståelse
- Brugen af fantasien
- Forståelse af materiel udvikling
- Kreere
- Digital socialisering
Bekymringer:
Vi har umiddelbart ingen bekymringer angående Roblox. Skulle disse forekomme hos forældre eller andre interessenter, opfordrer vi til, at man henvender sig til personalet, så dette kan tages op på et personalemøde.
FIFA (anbefalet aldersgrænse 3 år)
FIFA er et fodboldspil, hvor man enten spiller mod en anden eller mod maskinen.
Pædagogiske overvejelser:
- Samarbejde
- Taktisk forståelse
- Digital socialisering
- Konkurrence
- Sport
- Koordinationsevne
- Abstraktionsevne
Bekymringer:
Vi har umiddelbart ingen bekymringer angående Fifa. Skulle disse forekomme hos forældre eller andre interessenter, opfordrer vi til, at man henvender sig til personalet med, så dette kan tages op på et personalemøde.
Wii (anbefalet aldersgrænse 3 – 7 år)
Et fysisk aktivt computerspil. Det kan fx være dans, tennis m. m.
Pædagogiske overvejelser:
- Fysisk udfoldelse
- Digital socialisering
- Sport
- Koordination af bevægelser
- Kropsforståelse
Bekymringer:
Vi har umiddelbart ingen bekymringer angående Wii. Skulle disse forekomme hos en forældre eller andre interessenter, opfordrer vi til, at man henvender sig til personalet, så dette kan tages op på et personalemøde.