Om Skolen

Samsø Skole er øens eneste kommunale folkeskole.  Skolen har mottoet: ”Vores skole – skolen for alle”. Det skal signalere fællesskab og ligeværdighed på tværs af alle forskelligheder. På Samsø Skole er identitet, tilhørsforhold, nærvær, læring og trivsel på dagsordenen.

Samsø Skole har bh.klasse til 10. klasse, med 1 klasse på hver årgang.
Desuden har skolen et Kompetencecenter med tilhørende centerklasser.

Samsø Skole har tilknyttet en SFO med juniorklub, tweenklub og ungdomsklub.
Derudover har Samsø Kommune et ungdomstilbud om eftermiddagen for de ældste elever: Grotten.

Samsø Skole er bosiddende i Tranebjerg, som er øens største by. Her ligger skolen centralt placeret både som nabo til øens kultur- og idrætscenter Sambiosen og som nabo til Tranebjerg Kirke. Der er busforbindelser til nord- og sydøen, som er tilpasset start- og slut på skoledagen.

Tidligere var der kommunale folkeskoler i både Nordby, Onsbjerg, Besser, Brundby, Kolby, og endnu tidligere også i de helt små landsbyer som Tanderup, Toftebjerg, Langør osv. Efterhånden blev de slået sammen, indtil der i 1990 kun var Tranebjerg Skole tilbage, som den eneste kommunale folkeskole.

1. august 2013 blev Tranebjerg Skole til Samsø Skole.