Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Undervisning

Samsø Skole er en almindelig folkeskole, som underviser i folkeskolens fag. Vi arbejder med at give eleverne så korte og varierede skoledage som muligt. De mindste klasser (0.-2. klasse) går derfor kun i skole til 12.55 hver dag, og alle skolens klasser har fri hver fredag kl.12.55 på vores fagdage. 

Alle klasser har en venskabsklasse, som man i løbet af året lavet forskellige aktiviteter med. Børnehaveklassen og 5. klasse er venskabsklasser, 1. klasse og 6. klasse er venskabsklasse, osv. Venskabsklasserne giver de store elever et ansvar for de mindste, og giver de mindste nogle gode relationer til andre elever på skolen, som kan hjælp dem med stort og småt i både timer og frikvarterer. 

Fagdage: 
Om fredagen er skoledagen anderledes. Her har klasserne fagdag. Det er en skoledag, hvor eleverne har samme fag og samme lærer hele dagen. Hvilket fag og hvilken lærer, de har, skifter fra fredag til fredag. De yngste klasser har også en af SFO-pædagogerne med i undervisningen den dag.

Denne organisering giver mulighed for, at eleverne kan fordybe sig uden at blive afbrudt af fag- og lærerskift. Det giver også mulighed for at tage ud af huset og måske endda ud af øen.
 

KRAP: 
Skolen har i 2023-2025 uddannet størstedelen af alle medarbejdere i Kognitiv Ressourcefokuseret og Anerkendende Praksis (KRAP). Det handler om, at vi altid arbejder med at se børnenes ressourcer og kompetencer og forsøger at bruge dem som udgangspunkt for det enkelte barns trivsel og læring. Vi bruger KRAP-metoden aktivt i vores arbejde med at skabe gode børneliv, høj læring og trivsel.

Trivsel og læringsindsatser: Som en del af vores arbejde med børnenes trivsel og læringsindsatser har vi både nogle faste og strukturerede måder at tilgå eleverne, men også en række hjælpepakker til børn, som vi sætter i gang, når der er brug for mere end det ”normale”.

De vigtigste faste indsatser vi arbejder med for at skabe høj trivsel og læring er: Klassens time og klassemøder hver uge, elevernes indflydelse gennem elevrådet, lærerteamets faste månedlige drøftelser af elever og pædagogiske indsatser, trivselsmålinger fra børnene selv, trivselsmåling fra lærerne og klassekonferencer med fokus på indsatser i klasserne. I hverdagen betyder det at eleverne både møder lærere og pædagoger, som har et stort kendskab til alle elever, deres kompetencer og udfordringer, så vi kan hjælpe børnene forskelligt selvom de går i samme klasser. Derfor har vi også en stor andel af undervisningstimer hvor der er to voksne i timerne til at hjælpe, holddele og tage sig af de børn, som har brug for en ekstra hånd. 

Fordybelsesbånd
For at skabe fællesskaber på tværs af klasser og samtidig give eleverne mulighed for at fordybe sig i områder, der ikke nødvendigvis er klassiske fag, har vi skabt fordybelsesbånd: 2 timer om ugen hvor man er blandet i små hold med elever fra hhv. 0.-2. klasse, 3.-4. klasse, 5.-6. klasse samt 7.-9. klasse (lokal valghold, hvor eleverne selv vælger deres hold). Her kan eleverne både være fordybet og blive løftet i enkelte fagområder, som eks. læsning, men de kan også være på holdet Kreativt Byggeri eller andet spændende.
 

Lejrskole i 6. klasse og i 8.klasse: 
Hvert år tager 6. klasse på lejrtur i 3 dage ud i landet. Ligeledes tager vores 8. klasse på en særlig lejrtur til Aarhus som en del af brobygningen til ungdomsuddannelser.

Samarbejde med Samsø Musikskole: 
For at styrke det musikalske arbejde med børnene samarbejder vi med Samsø Musikskole, som understøtter os i både musikstimerne, men også i andre sammenhænge, hvor vi kan bruge deres kompetencer.